
Klinisk kompetanse i BK
Målgruppe
Utdanningen i Basal Kroppskjennskap retter seg yrkesspesifikt mot ferdig utdannede fysioterapeuter.
Opptakskrav
Autorisert fysioterapeut.
Utdanningsmål
Fysioterapeuten skal i løpet av utdanningen erverve seg kunnskaper, ferdigheter og
holdninger innen arbeidsformen Basal Kroppskjennskap (BK).
Fysioterapeuten skal i løpet av utdanningen ha gjennomgått den prosessen som personlig fordypning i Basal Kroppskjennskap innebærer og dermed ha økt personlig modning, kroppslig integrering og innsikt.
Fysioterapeuten skal erverve seg personlig erfaring i prosesser som hun/han gjenfinner i arbeid i BK både individuelt og i grupper.
Fysioterapeuten skal etter endt utdanning være i stand til å kritisk vurdere når Basal Kroppskjennskap er en relevant fysioterapeutisk arbeidsform og kunne bruke Basal Kroppskjennskap i klinisk, helsefremmende og forebyggende fysioterapi, individuelt og i grupper.
Fysioterapeuten skal etter endt utdanning kunne begrunne tiltak og endringsprosess i journal og overfor samarbeidspartnere, og kommunisere til pasienter/ brukere og andre helsefaggrupper hva BK representerer.
Utdanningen fører til klinisk kompetanse i Basal Kroppskjennskap etter gjennomførte 4 trinn med avsluttende eksamen. Det er imidlertid mulig å avslutte etter hvert trinn. Trinn 1 kan også nyttes som fordypning i metoden.
Organisering og arbeidsmåter
I studieplanen beskrives det praktiske arbeidet så vel som andre studieformer. Teori og praksis integreres i hele studieforløpet. Utdanningens innhold er hovedsakelig av praktisk karakter. Dette er i tråd med Basal Kroppskjennskaps målsetting.
Utdanningen består av 4 trinn; BK 1, BK 2, BK 3 og BK 4, og inkluderer i tillegg to seminarer (BARS-MQE seminar og prosjektseminar). Trinnene bygger på hverandre.
Hvert trinn inneholder
A. Kurs i Basal Kroppskjennskap, tilsvarende 40 timer
B. Periode med selvstudier, tilsvarende 40 timer
Utdanningens målsetting er klinisk kompetanse i anvendelse av BK. Trinnene er suksessivt oppbygget; fra selvopplevd erfaring, til klinisk bruk i individualbehandling, til gruppebehandling og til avsluttende prosjektarbeid. Trinnene er organisert ut fra en praktisk pedagogisk modell. Hovedvekt legges på læring gjennom praksis. Teori presenteres i forelesninger, integreres i praksis og på seminarer.
Undervisningsformen er basert på studentaktive læringsprosesser der det personlige engasjement og ansvar vektlegges for å fremme kvalitet. Det er en veksling mellom bevegelsespraksis, seminarer, forelesninger, bilde- & filmanalyser og gruppearbeid. Det legges opp til både lærerstyrt undervisning, selvstudier, gruppearbeid og skriftlige rapporter/ oppgaver. Litteraturen angis i pensumlitteratur og i egen artikkelsamling for hvert av trinnene.
Utdanningen forventes å strekke seg over en periode på ca. 3 – 5 år.
Selvstudier er en sentral del i utdanningen som fører til kompetanse i BK. Den består av fire deler:
-
personlig fordypning / trening i BK praksis
-
bruk av BK i fysioterapi, individuelt og i gruppe
-
skriftlig rapport/oppgave
-
litteraturstudier
Med personlig fordypning i BK rettet mot bedret bevegelseskvalitet menes å gjøre egne erfaringer av bevegelsene som inngår i tilnærmingen. Den egne fordypningen kan gjøres individuelt og evt. i lokal gruppe på hjemstedet.
Selvstudier på trinn 1, 2 og 3 skjer i etterkant av kursene, mens på trinn 4 foregår dette i forkant av BK IV kurset.
Beskrivelse av utdanningen
BK I:
Gjennom faglig fordypning skal deltakerne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger slik at de:
• har tilegnet seg begynnende praktisk og teoretisk innsikt i BK. Hovedvekt skal ligge på personlig opplevelse og erfaring av de grunnleggende bevegelsene i BK
• har fått kjennskap til og en første innføring i BARS-MQE
BK 2:
Gjennom faglig fordypning skal deltakerne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger slik at de:
-
har fordypet personlig erfaring i BK
-
har tilegnet seg teori om bevegelsesmessige grunnprinsipper i BK
-
har kjennskap til og forståelse av terapeutisk holdning og kommunikasjon i BK
-
har teoretisk kunnskap om og praktisk erfaring med BARS-bevegelsesharmoni
-
har tilegnet seg begynnende erfaring med BK rettet mot individualbehandling i klinisk, forebyggende og helsefremmende tiltak
BK 3:
Gjennom faglig fordypning skal deltakerne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger slik at de:
-
har fordypet personlig erfaring i BK
-
har kjennskap til pedagogikk og terapeutiske teorier i BK
-
har tilegnet seg kunnskaper innen gruppeterapi og gruppeprosesser
-
har begynnende erfaring med gruppeledelse, i en liten gruppe, med BK
BK 4:
Gjennom faglig fordypning skal deltakerne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger slik at de:
-
har fordypet personlig og integrert erfaring i BK
-
kan anvende BK i større grupper i klinisk/forebyggende fysioterapi
-
kan systematisk kritisk vurdere, evaluere og dokumentere eget arbeid i BK
-
har utvidet teoretisk og praktisk perspektiv på BK
-
kan reflektere over bruk av BK i forhold til andre fysioterapeutiske tilnærminger